09 May 2012

sambal tumis petai dan aku..



Apakah nama masakan ini? Tipula kalau ada yang xtau. ini lah sambal tumis petai yang menjdi febret ku sepanjang bergelar manusia. Tapi, masa baby tu xtaula dah suka ke belum.

Terliur plak rasanya bila tengok gambar ni. Rasa macam nak makan sekarang jugak walaupun dah kenyang. Kalau balik kampung, ayah selalu belikan petai untuk aku sebab dia tahu anak dia ni memang gila petai. tak dapat sambal petai, ulam petai pun boleh.

Camna nak masak sambal petai ni ek.. Kalau ikut aku simpleja.. hehe.. mula-mula aku akan:
  • bersihkan udang dulu.. (mestila basuh dulu kan..) Lepas tu aku akan:
  • panaskan minyak dalam periuk dan tumiskan cili dan bawang yang telah dihancurkan. lepas tu aku akan:
  • masukkan 1 cawan air. kacau-kacaukanlah. Lepas tu aku akan:
  • masukkan satu mangkuk air asam jawa, gula, garam dan kacau lagi. Lepas tu aku akan:
  • masukkan petai dan biar sekejap, xpayah lama2 sangat kot. Lepas tu aku akan:
  • masukkan udang. Lepas tu akhir sekali aku akan:
  • hidang dan makan.. hehe
Dah siap pun sambal tumis petai aku.. (dalam mimpi).. Ngeeeee..

No comments: