13 September 2012

35 minggu

Usia kandungan sudah mencecah 35 minggu. Maknanya dah nak dekat la tu.. Tiba2 rasa mcm takut lak. Harap2 semua urusan akan dipermudahkan oleh Yang Maha Esa.. Amin.. Barang2 baby pun aku dh prepair dlm keta siap2. Tu nasihat doktor supaya tak kalut nanti. Tapi aku just letak brg2 yang pentingja dulu. antaranya:

-Baju baby 4 pasang
-Barut
-Sarung kaki dan sarung tangan 2 pasang
-pampers
-Tuala
-Tisu basah/ Wet Tissue
-Bedak/ losyen
-Kain Napkin/Bedung
-Barang2 aku sendiri.. hehe

Kalau xckup nanti pandai2 lah husband aku ulang alik rumah amik apa yang patut. Semua aku dah sediakan kat rumah tu. Cuma xnak letak dlm keta lg. wat penuh keta ja. Bukan nak guna semua pun kan kat spital tu nanti.

waktu 28 minggu ari tu aku da g scan kat klinik jamaeton, pinggiran putra tu. tapi sayangnya, xdpt tgk girl or boy. Agaknya dia nak kasi surprise skit kot. Xpelah, biarlah rahsia.. hehe.. Skrgni, seminggu 2x kena g check up kat klinik kesihatan presint 9 tu. HB very low. risau jugak. doktor kata, risiko agak tinggi kalau HB rendah. so doktor nasihatkan aku supaya makan bnyak sayur bayam, daging merah, ikan isi kalau xsilap aku mcm ikan tongkol and ikan sardin tu kot. tapi aku xamalkan pun. kurang selerala apa yg doktor suruh makan tu. lepas tu doktor terpaksa bagi aku iberate folic. aku amik sehari sekali, kdang2 2x sehari. skrang Alhamdulillah, ada improvement skit. HB dah mula naik. walaupun xbnyak tp ok la dari xnaik langsung. "Tul x?".

Selasa depan ada check up lagi. jgn lupa minta surat pengesahan dari doktor. aku nak apply 3 bulan cuti bersalin. rasa mcm lama. tp org mcm aku, lagi lama lagi suka. kalau ada 4 bulan, 4 bulan aku amik. melampau btul. xpela, anak first kan. bak kata org, "baru2 nak blajar".. heheh. padahal org dulu2 cuti bersalin xsampai 2 bulan pun. org skarang manja.. (termasukla aku).

Apapun, tiap2 ari aku berdoa agar Tuhan memudahkan segala urusanku nnt. Tipula kalau xrisau kan. Apa yg perlu, tawakal ja pada yg Esa. Semoga semuanya selamat. Amin..

No comments: